Εγκ-38550/58/11-7-89
Εγκ-58/89
Γνωμ-60/89
Γνωμ-349/89
Περί αναθεώρησης ισχύουσας άδειας ως προς το
τοπογραφικό διάγραμμα.

Σας στέλνουμε για να λάβετε γνώση, τις Γνωμ-60/89 και Γνωμ-349/89 της Νομικής Διεύθυνσης του Υπουργείου μας, τις οποίες και αποδεχόμαστε.
Σύμφωνα με τις γνωμοδοτήσεις αυτές, η αναθεώρηση ισχούσας άδειας ως προς το τοπογραφικό διάγραμμα (μεγαλύτερο οικόπεδο και κτίσματα που αρχικά δεν είχαν εμφανιστεί) δεν αποτελεί νέα άδεια, εφ'όσον δεν γίνεται αλλαγή στο περίγραμμα του κτιρίου (για το οποίο εκδόθηκε αρχικά η άδεια) τη χρήση και τον όγκο του και εφ'όσον τα υπάρχοντα κτίρια που δείχνονται στο νέο τοπογραφικό είναι νόμιμα ή κατά το Αρθ-22 του Ν-1577/85 δύναται να νομοποιηθούν ή να εξαιρεθούν από την καταδάφιση με τις διατάξεις του Ν-1512/85.

αρ.Γνωμ-60/89.

Επί του αρ.πρωτ.71092/13-12-88 ερωτήματός σας σχετικά με το αν η αναθεώρηση οικοδομικής αδείας εμπίπτει στις απαγορευτικές διατάξεις της αναστολής, παρατηρούμε τα ακόλουθα:
Ι. Κατά το δεδομένο ιστορικό με την Αποφ-10311/Π-477/1-6-87 του Νομάρχη Ανατολικής Αττικής αποφασίστηκε αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών για ένα χρόνο για κτίρια επαγγελματικής χρήσης, όταν η χρήση αυτή υπερβαίνει το 25% των λοιπών χρήσεων του κτιρίου στο Ν. Ψυχικό. Η παραπάνω αναστολή παρατάθηκε για ένα ακόμη εξάμηνο με την Αποφ-15194/Π-677/7-7-88 του ίδιου Νομάρχη.
Στο χρονικό διάστημα μεταξύ 1-6-88 και 7-7-88 ζητήθηκε και εκδόθηκε η 1701/88 άδεια 4όροφης οικοδομής καταστημάτων σε οικόπεδο κατά κανόνα άρτιο.
Μετά την έκδοση της άδειας αυτή διαπιστώθηκε ότι τι οικόπεδο ήταν στην πραγματικότητα κατά πολύ μεγαλύτερο και ότι στο τμήμα του που δεν εμφανίσθηκε αρχικά υπήρχαν και άλλα κτίσματα. Κατά πληροφορίες δε από τη ΔΠΑΑ. η χρήση των κτισμάτων αυτών είναι επίσης επαγγελματική και δεν είναι γνωστό άν όλα είναι ή όχι νόμιμα.
Ο ενδιαφερόμενος ζητάει σήμερα αναθεώρηση της 1701/88 αδείας με νέο τοπογραφικό διάγραμμα, όπου εμφανίζονται όλα τα κτίσματα χωρίς καμμία τροποποίηση των σχεδίων του υπό ανέγερση κτιρίου, με το αιτιολογικό ότι αυτή δεν αποτελεί νέα άδεια για να εμπίπτει στην απαγόρευση της αναστολής. Ενόψη του ιστορικού αυτού της υποθέσεως τίθεται το ερώτημα άν η αναθεώρηση θεωρείται νέα άδεια όποτε εμπίπτει στις απαγορευτικές διατάξεις της αναστολής ή δεν θεωρείται νέα άδεια, διότι δεν τροποποιείται η αρχιτεκτονική, η στατική και η ηλεκτρομηχανολογική μελέτη του υπό ανέγερση κτιρίου.
ΙΙ. Η παρ.5 του Αρθ-31 του Ν-1577/85 " περί Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού " με την οποία προστέθηκε η παρ.4 στο Αρθ-12 του Ν-651/77 στην περιπτ.β ορίζει ότι " Η επιβολή αναστολής των οικοδομικών εργασιών, σε περιοχή εντός σχεδίου δεν έχει εφαρμογή σε ισχύουσες οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν μέχρι την ημέρα που αρχίζει να ισχύει η αναστολή αυτής. Κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, θα πρέπει να δεχτούμε κατά την άποψη μας ότι η επιβολή αναστολής οικοδομικών εργασιών δεν έχει εφαρμογή σε ισχύουσες οικοδομικές άδειες, έστω και αν μεταγενέστερα κατά το χρόνο ισχύος της αναστολής γίνεται αναθεώρησή τους, εφόσον βέβαια με την αναθεώρηση αυτή δεν αλλάζει το περιτύπωμα της οικοδομής ή η χρήση αυτού, δεν επέρχεται αύξηση του συντελεστή δόμησης, του όγκου του κτιρίου, της καλυπτόμενης επιφάνειας ή του αριθμού ορόφων. Η ευρεία αυτή ερμηνεία της διατάξεως, έχουμε τη γνώμη ότι ανταποκρίνεται και στο σκοπό για τον οποίο θεσπίστηκε αυτή που αποβλέπει στο να μη θίγουν οι οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν κατά το προ της επιβολής της αναστολής χρονικό διάστημα εφόσον βέβαια όπως αναφέρθηκε με την αναθεώρησή του κατά τον χρόνο πλέον ισχύος της αναστολής δεν έπέρχεται αλλαγή στο περιτύπωμα της οικοδομής στη χρήση της, στον συντελεστή δόμησης, στην καλυπτόμενη επιφάνεια, αριθμού ορόφων κλπ. και γενικά δεν τροποποιείται η αρχιτεκτονική, η στατική και ηλεκτρομηχανολογική μελέτη του υπό ανέγερση κτιρίου.
Με βάση την ερμηνεία αυτή της επιμάχου διατάξεως στην προκειμένη περίπτωση που ζητείται η αναθεώρηση της 1701/88 οικοδομικής αδείας με την υποβολή νέου τοπογραφικού για το λόγο ότι το οικόπεδο ήταν στην πραγματικότητα κατά πολύ μεγαλύτερο, φρονούμε ότι είναι κατά νόμο δυνατή η αναθεώρηση αυτή, εφόσον βέβαια δεν αλλάζει το περιτύπωμα της οικοδομής, ούτε η χρήση της, δεν γίνεται καμμία τροποποίηση των σχεδίων κατά τα ανωτέρω και με την προϋπόθεση ότι τα κτίσματα που εφαρμόζονται στο νέο τοπογραφικό είναι νόμιμα.

αρ.Γνωμ-349/89.

Συνέχεια της αρ.Γνωμ-60/89 μας και ενόψει του ότι με το αρ.Εγγρ-19046/28-3-89 σας, ζητείται συμπληρωματικά να διευκρινιστεί με βάση το δεδομένο ιστορικό της υποθέσεως αν είναι δυνατή η αναθεώρηση της οικοδομικής αδείας και στην περίπτωση που τα υπάρχοντα κτίσματα νομιμοποιηθούν ή εξαιρεθούν της καταδάφισης κατά τις διατάξεις του Ν-1512/85 ή του Αρθ-22 του Ν-1577/85 μετά την έκδοση της αρχικής αδείας, εκθέτουμε τα ακόλουθα:

Κατά το Αρθ-23, παρ.1 του Ν-1577/85 παρ.1 . Κτίριο ή τμήμα αυτού θεωρείται νομίμως υφιστάμενο: α) Αν έχει ανεργηθεί με νόμιμη άδεια και σύμφωνα με τους όρους της ή έχει εξαιρεθεί από την κατεδάφιση κατά τις διατάξεις του ΑΝ-410/68 ή κατά την παρ.5 του Αρθ-8 του Ν-1512/85 ή που τηρήθηκε η διαδικασία για την έκδοση ή αναθεώρηση οικοδομικής αδείας σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.3 του Αρθ-22 του νόμου αυτού ". Παρ.4. Προσθήκη κατ'επέκταση σε νομίμως υφιστάμενο κτίριο γίνεται μόνο σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, καθώς επίσης και τις ειδικές στην περιοχή ισχύουσες διατάξεις".
Από την πιο πάνω διάταξη προκύπτει ότι για να θεωρηθεί κτίριο ως νομίμως υφιστάμενο θα πρέπει να εμπίπτει στις κατηγορίες που ρητά αναφέρονται στην παράγραφο αυτή. Για χορήγηση δε αδείας προσθήκης κατ'επέκταση θα πρέπει να έχει νομιμοποηθεί ή εξαιρεθεί της κατεδάφισης σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις. Σε περίπτωση δε που η νομιμοποίηση ή εξαίρεση από την καταδάφιση κατ'εφαρμογήν των διατάξεων αυτών γίνει μετά την έκδοση της οικοδομικής αδείας προσθήκης θα πρέπει, κατά την απόψη μας, να δεχτούμε ότι η οικοδομική άδεια για το λόγο αυτό έπαυσε να είναι πλέον παράνομος και συνεπώς δεν μπορεί να ανακληθεί. Φρονούμε Δε περαιτέρω ότι η απαιτούμενη για την νομιμοποίηση αυτών των κτισμάτων οικοδομική άδεια δεν εμποδίζεται κατ'αρχήν από τυχόν ισχύουσα κατά την έκδοσή της αναστολή οικοδομικών εργασιών.
'Αλλωστε όπως προκύπτει στην προκειμένη περίπτωση, από τις αναφερόμενες στην αρ.Γνωμ-60/89 μας νομαρχιακές αποφάσεις η αναστολή κατά την γνώμη μας αναφέρεται σε οικοδομικές άδειες για νέες κατασκευές και όχι για νομιμοποίηση υπαρχόντων κτισμάτων.
Με βάση τις σκέψεις αυτές έχουμε τη γνώμη επί του τεθέντος ερωτήματος ότι μετά την εξαίρεση από την κατεδάφιση ή την νομιμοποίηση των υπαρχόντων κτισμάτων στην προκειμένη περίπτωση είναι δυνατή η αναθεώρηση της αρ.1701/88 οικοδομικής αδείας, εφόσον βέβαια συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις που αναφέρονται στην προγενέστερη αρ.Γνωμ-60/89 μας".

ΣΧΕΤ-ΝΟΜ Ν-1512/85. Αρθ-22 του ΓΟΚ/85.