Εγκ-68558/5348/60/16-10-90
Εγκ-60/90
Γνωμ-331/90

Λειτουργία της Δευτεροβάθμιας Β'θμιας ΕΠΑΕ.

Σας στέλνουμε για ενημέρωσή σας την υπ' αρ.Γνωμ-331/1990 του Νομικού Συμβούλου της Διοικήσεως που αφορά θέματα λειτουργίας της Δευτεροβάθμιας ΕΠΑΕ την οποία και αποδεχόμαστε".

αρ.Γνωμ-331/90.

Επί των τιθεμένων με το αρ.πρωτ.Εγγρ-78189/5837/8-12-89 ερωτημάτων σχετικά με την λειτουργία της Β' βάθμιας ΕΠΑΕ, παρατηρούμε τα ακόλουθα:

1. Η σύσταση, σύνθεση και λειτουργία των Επιτροπών Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (πρωτοβαθμίων και δευτεροβαθμίων) διέπονται από την κατ' εξουσιοδότησή της παρ.3 του Αρθ-3 του Ν-1577/85 εκδοθείσα κοινή υπουργική με αρ.Αποφ-31252/1530/29-5-87 (ΦΕΚ-482/Δ) όπως τροποποιήθηκε με την αρ.51871/1053/19-7-88 (ΦΕΚ-511/Δ) όμοιά της. Οι Δευτεροβάθμιες ΕΠΑΕ ρυθμίζονται από το Αρθ-2 που προβλέπεται η σύστασή τους σε κάθε Διεύθυνση Οικισμού του ΥΠΕΧΩΔΕ, η σύνθεση και συγκρότησή τους η λειτουργία και οι αρμοδιότητές τους. Πιο συγκεκριμένα όσον αφορά την λειτουργία των δευτεροβαθμίων ΕΠΑΕ, τίθενται επί μέρους ερωτήματα όπως αναλυτικά αναφέρονται στο αρ.Εγγρ-6/23-2-89 της Β'θμιας ΕΠΑΕ της Διεύθυνσης Οικισμού Ρόδου:

α) ως προς το ερώτημα, αν υπάρχει προέλεγχος και εισήγηση σε θέματα που έρχονται στην Β' ΕΠΑΕ, δια μέσου της Διευθύνσεως Οικισμού εφαρμόζεται κατά την γνώμη μας και για τις Β' ΕΠΑΕ το Αρθ-2 του ΠΔ-51/88 "περί Οργανισμού Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων 'Εργων" που διέπει γενικά την λειτουργία των Συμβουλίων και Επιτροπών βάσει του Αρθ-6 του ΠΔ-404/89 "περί αναδιάρθρωσης και σύστασης Διευθύνσεων Περιφερείας Υπουργείου Περιβάλλοντος..." το οποίο και για τις ΕΠΑΕ ορίζει ότι εφαρμόζνται οι διατάξεις του άρθρου αυτού εκτός αν διαφορετικά ορίζεται από τις επί μέρους διατάξεις που την διέπουν. Στο δε Αρθ-22 περιπτ.β προβλέπεται εισήγηση του προς συζήτηση θέματος, εισηγητές δε των θεμάτων στις συνεδριάσεις είναι οι αρμόδιοι για το θέμα Προϊστάμενοι Υπηρεσιών. Ο Πρόεδρος δε μπορεί να ορίσει και μέλος του Συμβουλίου ή της Επιτροπής για ειδικότερη μελέτη και εισήγηση του προς συζήτηση θέματος. Επί του θέματος αν οι ενστάσεις ή αιτήσεις που αφορούν την Β' ΕΠΑΕ πρωτοκολούνται κατευθείαν στο πρωτόκολλο της Β' ΕΠΑΕ και εισάγονται στην επιτροπή από τον πρόεδρο παρατηρούμε ότι στο Αρθ-3 παρ.ε της αρ.Αποφ-31252/1530/87 κ.υ.α. ορίζεται ότι "Κατά της απόφασης της πρωτοβάθμιας ΕΠΑΕ δύναται να υποβάλλεται ένσταση στη δευτεροβάθμια ΕΠΑΕ μέσα σε προθεσμία 30 ημερών από την έκδοσή της. Η ένσταση κατατίθεται στην αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία που διαβιβάζει το σχετικό φάκελλο στην αρμόδια Διεύθυνση Οικισμού. Η απόφαση της δευτεροβάθμιας ΕΠΑΕ είναι οριστική. Επομένως στη διάταξη αυτή καθορίζεται η διαδικασία κατάθεσης και διαβίβασης της ένστασης κατά της απόφασης της Πρωτοβάθμιας ΕΠΑΕ.

β) Επί του ερωτήματος αν υπάρχει δυνατότητα επανεξέτασης από την Β' ΕΠΑΕ σε περίπτωση ελειπούς ενημέρωσης ή προσκομίσεως νέων στοιχείων, η γνώμη μας είναι ότι σύμφωνα και με τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως παρανόμων διοικητικών πράξεων, αν στην κρίση της Επιτροπής δεν τέθηκαν υπόψη κρίσιμα στοιχεία και για τον λόγο αυτό η Β' ΕΠΑΕ επλανήθηκε στην απόφασή της τότε είναι δυνατή είτε κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερομένου είτε και αυτεπαγγέλτως η επανεξέταση του θέματος και η ανάκληση τυχόν της προγενέστερης απόφασης λόγω πλάνης περί τα πράγματα. Επανεκτίμηση όμως των ήδη ληφθέντων υπόψη στοιχείων σύμφωνα και με την πάγια νομολογία του ΣτΕ δεν είναι επιτρεπτή και δεν μπορεί να οδηγήσει σε ανάκληση της αποφάσεως της Β' ΕΠΑΕ.

γ) Ως προς το θέμα αν οι φορείς μέλη της επιτροπής μπορούν να εισάγουν θέματα προς συζήτηση στην επιτροπή και με ποιες διαδικασίες εκθέτουμε ότι στο Αρθ-2 περιπτ.6 της πιο πάνω αρ.31252/1530/87 κ.υ.α. καθορίζονται οι αρμοδιότητες συγκεκριμένα της δευτεροβάθμιας ΕΠΑΕ. Από την διάταξη αυτή δεν προκύπτει ότι οι φορείς μέλη της επιτροπής έχουν αρμοδιότητα να εισάγουν και ποια θέματα στην δευτεροβάθμια ΕΠΑΕ.

δ) Σύμφωνα με την αρ.3011/55/12-1-87 κ.υ.α. εκδοθείσα κατ'εξουσιοδότηση του Αρθ-20 του Ν-1505/84 και όπως διευκρινίστηκε με την Εγκ-6664/148/26-1-87 Υπ. Οικονομικών καθορίσθηκε η ημερομηνία εκτός έδρας αποζημίωση και για τους δημοσίους υπαλλήλους και για τους ιδιώτες και στο επί σχέσει εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου προσωπικό που μετακινούνται για λογαριασμό του Δημοσίου,των ΝΠΔΔ και των Ο.Τ.Α. Με βάση λοιπόν τις διατάξεις αυτές του Ν-1505/84 και της κ.υ.α. τα μέλη των ΕΠΑ που είναι ιδιώτες δικαιούνται αποζημίωση για την συμμετοχή τους στις ΕΠΑΕ αλλά και των εξόδων μετακίνησης όπως ορίζεται στις διατάξεις αυτές. Τα μέλη όμως των ΕΠΑΕ που είναι δημόσιοι υπάλληλοι δικαιούνται μόνο να λάβουν τα έξοδα μετακίνησης για εκτέλεση υπηρεσίας.

ε) Ως προς το ερώτημα αν η Β' ΕΠΑΕ είναι γνωμοδοτικό όργανο και αν έχει την αρμοδιότητα να εφαρμόζει διατάξεις του ΓΟΚ, φρονούμε ότι στα θέματα που έχει αρμοδιότητα η ΕΠΑΕ η γνωμοδότησή της έχει αποφασιστικό χαρακτήρα και για τα θέματα αυτά ελέγχει και εφαρμόζει εκτός των άλλων πολεοδομικών διατάξεων και τις διατάξεις αναμφίβολα του ΓΟΚ.

στ) ως θέματα υπερτοπικής σημασίας τα οποία παραπέμπονται στην Β' ΕΠΑΕ από τις πρωτοβάθμιες κατά την περιπτ.β του Αρθ-2 της αναφερθείσης κ.υ.α. μπορούν να θεωρηθούν κατά την άποψή μας αυτά που ανάγονται κυρίως στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Οικισμού στην οποία λειτουργεί η B' ΕΠΑΕ.

Συνεπώς επί των τεθέντων παραπάνω επί μέρους ερωτημάτων σχετικά με την λειτουργία της Β' ΕΠΑΕ φρονούμε ότι προσήκουν οι παραπάνω απαντήσεις".

ΣΧΕΤ-ΝΟΜ Αρθ-3 του ΓΟΚ/85. Αποφ-31252/1530/29-5-87. Αποφ-51871/1053/19-7-88.