Αποφ-43308/2094/63/87.
Εγκ-63/87.
Γνωμ-528/87 Νομ. Συμβουλίου.
[ ΙΣΧΥΕΙ απο 14-7-1987 ]

Αποδοχή γνωμοδοτήσεως σχετικά με την εφαρμογή της
παραγράφου 6 του Αρθρον-12 του ΓΟΚ/85 περί ΓΟΚ

Εχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν-1256/82.
2. Τις διατάξεις του άρθρου 17 του ΠΔ/τος 671/82 "Οργάνωση των Νομικών Υπηρεσιών της Διοίκησης " (ΦΕΚ 140/Α).
3.Το υπ'αρ.26014/1112/87 έγγραφο ερώτημα της Δ/νσης Καν/κών Ρυθμίσεων.
4. Την υπ'αρ.528/87 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου Διοίκησης στο Υπουργείο.

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ:

Αποδεχόμαστε την υπ'αρ.528/87 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου Διοίκησης στο Υπουργείο.

ΑΡΙΘΜΟΣ ΓΝΩΜ-528/87.

Σχετικά με το υπ'αρ.26014/1112/87 έγγραφο ερώτημά σας η γνώμη μας είναι η ακόλουθη.

Ι. Κατά την παρ.6 του Αρθ-12 του Ν-1577/85 (ΓΟΚ/85)

1."Κατά την έγκριση, επέκταση, αναθεώρηση ή τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου μπορεί να προβλέπεται η δημιουργία δευτερεύοντος δικτύου ελευθέρων κοινόχρηστων χώρων αποκλειστικά για πεζούς. Το δίκτυο αυτό αποτελείται από ακάλυπτους χώρους των οικοπέδων, πρόσφορους για προσπέλαση, ημιυπαίθριους χώρους και υποχρεωτικές εσωτερικές στοές. Στην περίπτωση αυτή για τα οικόπεδα στα οποία περιλαμβάνονται οι παραπάνω χώροι, αυξάνεται η επιτρεπόμενη δομήσιμη επιφάνεια που αναλογεί στο εμβαδόν των χώρων του οικοπέδου που εντάσσονται στο δίκτυο κατά το 50%, χωρίς πάντως να θίγονται οι υποχρεωτικοί ακάλυπτοι χώροι". Εξάλλου κατά την παρ.1 του άρθ.1 του Ν-880/79 "Κατά τον, κατά τας κειμένας διατάξεις μετά την ισχύν του παρόντος, καθορισμόν όρων δομήσεως καθ' άπασαν την χώραν δεν επιτρέπεται να ορίζηται συντελεστής δομήσεως ανώτερος του αρ.2, 4, εν πάση δε περιπτώσει συντελεστής κατ'όγκον εκμεταλλεύσεως ανώτερος του αριθμού 12. Οι συντελεσταί ούτοι νοούνται ως ορίζονται εις τας παρ.6 και 7 του άρθ.5 του ΝΔ.8/73 " περί Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού".

ΙΙ. Η παραπάνω παρ.6 του Αρθ-12 του ΓΟΚ/85 ρυθμίζει εξαντλητικά και αποκλειστικά τη δημιουργία δευτερεύοντος δικτύου ελευθέρων κοινοχρήστων χώρων για πεζούς σε ιδιωτικά οικόπεδα, ως αντιστάθμισμα δε για την χρησιμοποίηση των οικοπέδων αυτών προβλέπει την αύξηση της δομήσιμης επιφάνειας που αναλογεί στο εμβαδόν των χώρων των οικοπέδων που εντάσσονται στο δίκτυο κατά ποσοστό 50%. Με την αύξηση αυτή των δομήσιμων επιφανειών επέρχεται υπέρβαση του συντελεστή δόμησης του οικοπέδου, που είναι συνάρτηση της επιφάνειας του οικοπέδου με τη συνολική επιφάνεια όλων των ορόφων που μπορεί να κατασκευαστούν σ'αυτό (Αρθ-2 παρ.27 ΓΟΚ/85). Επιφύλαξη περί τηρήσεως άλλων διατάξεων ως προς την αύξηση της δομήσιμης επιφάνειας δεν περιλαμβάνει η παράγραφος αυτή παρά μόνον όσον αφορά τους υποχρεωτικούς ακάλυπτους χώρους.

Ειδικότερα δεν ισχύει στην παρούσα περίπτωση ο περιορισμός του συντελεστού δόμησης μέχρι 2,4 που προβλέπεται από την παρ.1 του Αρθ-1 του Ν-880/79, δοθέντος καταρχήν ότι ο περιορισμός αυτός αναφέρεται σε περιπτώσεις καθορισμού μετά το νόμο αυτό συντελεστή δόμησης με κανονιστικές διοικητικές πράξεις που εκδίδονται σύμφωνα με "τις κείμενες διατάξεις" και δεν καλύπτει περιπτώσεις όπου ο συντελεστής δόμησης θα προβλέπεται από διάταξη μεταγενέστερου τυπικού νόμου, ισοδύναμου προς τον Ν-880/79, ο οποίος ως νεώτερος νόμος θα επικρατεί απέναντι στο Ν-880/79.

Οπωσδήποτε η παρ.1 του άρθ.1 του τελευταίου αυτού νόμου δεν ισχύει στη προκείμενη περίπτωση, που έχουμε μεταγενέστερη ειδική διάταξη (παρ.6 του Αρθ-12 του ΓΟΚ/85), που προβλέπει την αύξηση του συντελεστή δόμησης, ενόψει συγκεκριμένου ως άνω νομοθετικού λόγου, χωρίς να κάμει επιφύλαξη ως προς το ανώτατο όριο του συντελεστή δόμησης. Με αντίθετη εκδοχή δεν θα παρήχετο αντιστάθμισμα για την κατάληψη ιδιωτικών οικοπέδων για τη δημιουργία πεζοδρόμων κατά τα εκτεθέντα, σε περιοχές όπου ο συντελεστής δόμησης έχει ήδη καθορισθεί σε 2,4. Είναι βεβαίως ευνόητο ότι σύμφωνα με την ως άνω παρ.6 όταν η διοίκηση κατά την έγκριση, επέκταση, αναθεώρηση ή τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου προβλέπει τη δημιουργία τέτοιων πεζοδρόμων, εκτιμά την επερχόμενη αύξηση των δομησίμων επιφανειών των οικοπέδων στα οποία δημιουργούνται οι δρόμοι αυτοί, και συνεπώς η κατά τον τρόπο αυτό αύξηση του συντελεστή δόμησης είναι αποτέλεσμα συνειδητής επιλογής της διοίκησης.

ΙΙΙ. Κατ'ακολουθία των εκτεθέντων, για τη συγκεκριμένη περίπτωση του ερωτήματος, φρονούμε ότι κατά την τροποποίηση του σχεδίου πόλης Θεσσαλονίκης στην περιοχή του συνεταιρισμου " 'Αγιος Χριστόφορος",μπορεί να εφαρμοσθεί η επίμαχη παρ.6 για τη δημιουργία πεζοδρόμων, με αύξηση των δομησίμων επιφανειών των οικοπέδων, έστω και αν με τον τρόπο αυτό θα σημειωθεί υπέρβαση του συντελεστή 2,4, που ισχύει ήδη στην περιοχή αυτή.

ΣΧΕΤ-ΝΟΜ Παρ.6 του Αρθ-12 του ΓΟΚ/85.